5 év, 5 tanulság

Tőrös Balázs, Bazska a Stepback házigazdája, műsorvezető

Így nézek ki egy NBA-szezon végén, fáradtan, kialvatlanul, felborult bioritmussal és metabolizmussal.

Olyan vagyok, mint egy multi pénzügyese, akinek nem januártól decemberig tart az év, hanem a saját kretén időszámításom szerint működöm.

Az NBA-szezon június közepén zárul, és lesz persze Draft, meg nemsokára nyit az átigazolási piac, de az már easy. Úgyhogy kicsit most megállok, és arra gondoltam, hogy összeszedem a tanulságokat.

Mert van mit.

Öt éve kezdtem el feldolgozni YouTube-on a rájátszás történéseit, akkor még egy reklámügynökség vezetése mellett. Négy órakor csörgött az óra, és kilenckor úgy indultam el az irodába, hogy addigra megnéztem először négy, aztán kettő, aztán már csak egy meccset, de legalábbis az összefoglalóját, utána pedig megírtam, leforgattam és megvágtam egy 10-15 perces videót.

Ha visszagondolok, nem tudom, hogy bírtam azt a két hónapot.

Az öt év alatt elég sok dologra rájöttem, ami talán neked is hasznos.

1. PIVOTÁLJ, MINT EGY STARTUP

Öt éve az volt a célom, hogy a magyar NBA-nézők már reggel, de legalábbis még délelőtt megkapják az előző napi meccsek vágott, magyar nyelvű összefoglalóját. Aztán gyorsan rájöttem, hogy ebben a formátumban alig van hozzáadott értékem. Végigrohantam a meccseken, de legtöbbször csak addig jutottam, hogy ki játszott jól, ki játszott rosszul, és szóba kerültek a botrányos, vagy éppen vicces jelenetek, de kb. ennyi.

Olyan voltam, mint Woody Allen, aki elment a gyorsolvasó tanfolyamra, elolvasta két óra alatt a Háború és békét, és arra emlékezett, hogy Oroszországról szól. Csinálni is őrült rohanás volt, és a végeredményre sem voltam büszke, legfeljebb a teljesítményre.

A vágott videókból ezért előbb élő streamek lettek, amik idén pedig kevés kivételtől eltekintve este nyolc vagy kilenc órakor indultak. Nagyobb rálátással, komolyabb hozzáadott értékkel. Érdemes megállni, és elgondolkozni azon, hogy miért is csinálunk valamit.

2. A KEVESEBB TÖBB

Az előzőhöz hasonló felismerés volt, hogy csak azért, mert az első év(ek)ben minden nap készült tartalom, ehhez sem kell/szabad ragaszkodni.

Az NBA rájátszásában általában az első körnek van a legkisebb jelentősége, viszont a csapatok ilyenkor napi négy meccset játszanak. Gyártási szempontból ez a legmegterhelőbb időszak. Ebből az lett, hogy mire az igazán izgalmas párharcok jöttek volna, már a végkimerültség határán voltam. Ezen változtattam idén.

Mondjuk ha nincsenek a nézők, lehet, hogy idén is nekifutottam volna a napi streameknek, de…

3. HALLGASS A FOGYASZTÓKRA!

…a rájátszás előtt készítettem egy kérdőívet, amire csaknem 2000 válasz kérdezett. Nagyon sokat tanultam, és rengeteg jó ötletet kaptam.

Itt javasolta egy néző, hogy ne tegyem magam tönkre rögtön az elején, elég lesz, ha minden második nap jelentkezem.

Innen tudtam meg, hogy a többség egyébként kifejezetten támogatja, hogy a streamek inkább este legyenek, és ez az élő nézőszámokon is látszódott.

És nekik köszönhető, hogy ebben a szezonban volt egy 0-24 nyitva tartó “postaláda”, ahol azok is kérdezhettek, akik az élő adásra nem tudtak odaérni.

Na és persze ott volt az összefoglalók kérdése…

4. NEM MINDEN A PROFIT

A YouTube-csatornám életében ez az időszak nagyon meghatározó abból a szempontból, hogy a megtekintések szemmel jól látható része ebben a két hónapban érkezik, ami a bevételekben is megmutatkozik. Illetve megmutatkozhatna.

Ugyanis ha két-három helyen, nagyjából húszpercenként megszakítottam volna reklámokkal a streameket, nagyjából egy millió spot futott volna le a csatornán. Az pedig már valami.

Végül 0, azaz nulla forintot kerestem idén a streamekkel. De ez az én döntésem volt.

Ugyanis abban a pillanatban, ha a lejátszott meccsekről videós összefoglalót teszek be, elveszítem a monetizálás lehetőségét. És ez még a jobbik eset, mert más ligák ilyenkor úgy ahogy van, letiltják a videót.

Tavaly emiatt csak képekkel illusztráltam a meccseket. Idén viszont a nézők azt kérték, hogy fussanak újra rendes összefoglalók, miközben beszélek. Engedtem nekik, pedig idén nem volt támogatója a streameknek.

Remélem, hogy ez jövőre változik. De anno a csatorna sem azért indult, hogy pénzt csináljak belőle, és a mai napig igaz, hogy amikor új dologba kezdek, akkor jobban izgat a kihívás, a megteremtett érték, mint a profit. Az majd jön. És akkor lesz miből cuccokat venni, mert fontos, hogy...

5. FORGASS VISSZA A BIZNISZBE!

Miközben a Google kutatásai szerint a nézők jelentős része nem törődik a feltöltött anyagok képminőségével, én folyamatosan fejlesztem a setupot.

Öt éve telefonnal készültek a videók, az elején még rendes állványom sem volt, egy selfie botot állítottam egy üvegbe. Most már egy jobb (de még mindig basic) MILC-kamerába nézek, egy profi podcast mikrofonba beszélek, rendes lámpák világítanak meg, és egy elég komoly laptopon fut a stream szoftver.

Hazudnék, ha azt mondanám, hogy személy szerint nem izgatnak az új kütyük, hogy megint tanulhatok valamit, de azért bízom abban, hogy a nézők is értékelik, hogy évről-évre jobb minőségben nézhetik a streameket.

Idén eddig több mint 250 000 megtekintés érkezett a streamekre, és összesen 87 500 órán töltöttünk együtt a nézőkkel, ami csaknem pontosan 10 év. A 22 adáshoz nagyjából 100 000 karakternyi jegyzetet írtam.

Jövőre meg jön a hatodik “évad”. Tanulságokat biztos akkor is lesznek.